• Zaloguj się
  • Szuflada


Produkt został dodany
do ulubionych w szufladzie!

VENINI ARTLIGHT – NOWOCZESNOŚĆ, KLASYKA, LEGENDA

by
 
Lampa może być prostym przedmiotem użytkowym, wystarczy żarówka na drucie – może być też dziełem sztuki, wyrafinowanym produktem współczesnego designu, wynikiem udanej współpracy artysty i rzemieślnika. Gdy podstawowe potrzeby zostają zaspokojone (chcemy mieć jasno), zaczyna się zabawa... formą, barwą, fakturą, materiałami. Włoska firma VENINI wie, że dobry design to coś, co w dzisiejszych czasach wyróżnia produkt na rynku kipiącym nadmiarem: zatrudnia co najmniej 16-osobowy team kreatywny, a jej najnowszy katalog VENINI Artlight 2015 zawiera prawie 60 modeli aktualnie produkowanych lamp. Od klasyki po najnowsze pomysły. Warto przyjrzeć się tym projektom uważnie.

Stelle Filanti Celesti 2013

Lampy Atelier Oi – pracowni i projektantów, pracujących dla firmy Venini, to szklane klosze z mlecznego lub kolorowego, nie do końca transparentnego szkła, przypominające odwrócone wazony, zawieszone w przestrzennych strukturach – ażurowych, geometrycznych formach z pasków skóry, które są integralną częścią projektu. Zdają się nie być połączone kablem ze źródłem prądu, tylko unosić w przestrzeni, jak księżyc z bajki, który złowiony został w rybacką sieć. Bardzo efektowne, bardzo nowoczesne.
 
Designerzy z Atelier Oi o swojej lampie Stelle Filanti(Spadająca Gwiazda):
„Ażurowa sieć chroni lampę, zawieszoną w przestrzeni, jakby zaprzeczała prawom grawitacji. Światło przepływa, oświetlając rzeźbę ze skóry: jeśli spojrzymy w górę, zobaczymy, że kolor szkła, z którego zrobiono klosz lampy, współgra z otaczającymi go paskami skórzanej plecionki tak, że powstaje światłocień, przypominający ślad, jaki zostawia na nocnym niebie spadająca gwiazda”.

Celesti 2015

Atelier Oi w 2015 r. stworzyło dla marki VENINI nowość – lampę stołową Celesti (edycja limitowana), która doskonale współgra z wiszącymi lampami Stelle Fillanti, zaprojektowanymi dwa lata wczęśniej. Tu również światło i szklany klosz obejmuje lekka, skórzana sieć.
 
Designerzy z Atelier Oi o swojej lampie Celesti
„Naszym zadaniem jest tworzenie prawdziwie interaktywnego dialogu pomiędzy światłem, pięknem przedmotu i emocjami, jakie on wywołuje, między skórzaną strukturą a kolorem ręcznie wytwarzanego szkła. Opalizująca, świecąca część w centrum kompozycji jest sercem całego projektu. Przypomina to opiekuńczy gest dłoni, jakim zwykle osłaniamy i chronimy płomyk”.

Zoe 2014

Para designerów, Doriana i Massimiliano Fuksas, zaprojektowała kolorowe lampy o beczułkowatym kształcie, tworzonym przez nałożone jeden na drugi równe, płaskie okręgi. Barwa szkła jest najbardziej rozświetlona w miejscu, gdzie klosz jest najszerszy – i ciemnieje na obu końcach klosza. Kolory: ciemna lub żywa czerwień, jasny, miodowy brąz. Bardzo dekoracyjnie wyglądają klosze w różnych kolorach, zestawione obok siebie, wiszące na różnych wysokościach.
 
Lampa – czym jest w oczach designerów?
„Latarnia, schronienie pragnień. Magia szkła, które w tym samym czasie światło odbija i filtruje, potrafi jedne rzeczy uwypuklić, a inne ukryć. Sygnał do rozpoczęcia zabawy i tej zabawy symbol. Wspomnienie Wenecji, rozpiętych pomiędzy Wschodem i Zachodem drzwi do wiedzy i do zapomnienia. Wspomnienie wędrówki przez pustynię, gdzie palący piasek jest zapowiedzią własnej, krystalicznie czystej przyszłości – szkła”.
Doriana i Massimilliano Fuksas
 
 

Balloton – 1962-2015

Zaprojektowany w 1962 r. i produkowany do dziś olbrzymi kandelabr, złożony z ponad 700 różnej wielkości szklanych kul, długi na 3,5 m i szeroki na 1,5 m, to projekt charakterystyczny dla firmy Venini pod względem użytych materiałów, sposobu obróbki szkła oraz możliwości personalizowania zgodnie z oczekiwaniami klienta. Szklane kule różnią się wielkością, kolorem i przejrzystością materiału oraz sposobem wykończenia. Razem tworzą magiczny łańcuch wypełniających przestrzeń, świecących szklanych kul.
 

Poliedri, 1961 r

Lampy VENINI to nie są urządzenia, które tylko oświetlają przestrzeń lub obiekt – one same odgrywają główną rolę we wnętrzu. Przypominają wielkie świetlne rzeźby, dominują w przestrzeni, a jednocześnie zdają się płynąć w powietrzu, jakby nic nie ważyły. Są zjawiskowe, jak z innego świata.
Poliedro Kaskada 1961
 
Już w 1961 r. na targach w Turynie firma Venini pokazała swój produkt flagowy – lampę Poliedri – w formie wielometrowej kaskady, która spływała spod sufitu jak odwrócona, szklana góra. Widzowie, aby ją dokładnie obejrzeć, zadzierali głowy. Ich zdjęcie stało się znakiem rozpoznawczym firmy – otwiera wydanie każdego nowego katalogu.

Z tych samych szklanych modułów (każdy ma 12 ścianek i daje się łączyć z innymi na wiele sposobów – „Poliedro” to po włosku „wielościan”), przypominających element konstrukcyjny plastra miodu, VENINI potrafi budować dowolnej wielkości i kształtu lampy – przestrzenne formy: walce, prostopadłościany, piramidy. W katalogach firmy zawsze podaje się wymiary... ale w rzeczywistości, firma jest w stanie budować na indywidualne zamówienie niemal dowolnej wielkości i kształtu lampy.
„Mistrz, to taki ktoś, kto potrafi uchwycić i wyrazić coś, czego inni nie potrafią zrozumieć...”
Carlo Scarpa
To oświetlenie do ogromnych sal balowych, hotelowych lobby, restauracji, eleganckich, przestrzennych klatek schodowych, pałacowych komnat, głównych naw kościołów. Marka specjalizuje się w tzw. Wielkim Architektonicznym Oświetleniu, które jest tak efektowne, że we wnętrzu nie potrzeba już żadnych dodatkowych ozdób.
 
Najnowsza propozycja firmy, to olbrzymia lampa-kula Poliedrone, największa z Poliedri Sfera (2 metry średnicy!), skonstruowane z mnóstwa pojedynczych, ręcznie robionych szklanych modułów, charakterystycznych dla tej marki.
Model kulistych lamp Poliedri Sfera powstał w latach 1958-1960.
x



top
X
 
[: :]
X
X