Wsłuchany w materiał. WOODI - piąta ikona SITAG
by SITAGJapońska sztuka origami polega na budowaniu skomplikowanych form z jednego kawałka papieru, bez ingerencji w jego strukturę - cięcia, klejenia czy sztukowania. Pożądany kształt uzyskuje się poprzez zginanie, przyginanie i zwijanie. Jest to jedna z najbardziej wyrafinowanych form kultury materialnej, wymagająca prawdziwej maestrii i dyscypliny ducha oraz rąk.
Z tej tradycji wzięła się także japońska sztuka architektoniczna. Dla japońskich mistrzów takich, jak Ieoh Ming Pei, laureat nagrody Pritzkera, materiał i wykorzystanie jego cech jest solą projektowania. W słynnych realizacjach, jak piramida Luwru, Muzeum Sztuki Islamskiej czy Mesa Laboratory czuć szacunek wobec lokalnej tradycji budowlanej oraz budulca z którego powstaje konstrukcja i wykończenia.
Ta pokora i cierpliwość w podejściu do materiału jest także typowa dla prawdziwych mistrzów rzemiosła meblarskiego. Klasycznym materiałem, który pieszczą swoimi pomysłami jest drewno. Do drewna odwołują się też najbardziej klasyczne wzorce estetyczne, jak plemienna sztuka afrykańska i staroiberyjska. Dzisiaj w meblarstwie możemy odnotować powrót do tego klasycznego tworzywa, które łączy w sobie
szlachetność tradycji i ekologicznego postępu, harmonię formy i materii, klasyki i nowoczesności - gwarantów zrównoważonego rozwoju. Tak czyni też WOODI, który wsłuchuje się w naturę, czerpie z niej pełnymi garściami i łączy z postępem. Synteza, splot natury i techniki nadaje mu wyjątkowość i oryginalność, którą próbował uchwycić w swej pracy Andrzej Dobosz.
x