• Zaloguj się
  • Szuflada


Produkt został dodany
do ulubionych w szufladzie!

VENINI ARTLIGHT – lampy stworzone przez mistrzów

by
 

Balloton Lamp 2014 – lampa stołowa

Proces formowania tej lampy to jeden z najbardziej fascynujących przykładów sztuki ręcznego wyrabiania szkła artystycznego w Murano. W najważniejszej fazie tego procesu mistrz szklarski musi z wielką precyzją wydmuchać gorące szkło w specjalną formę z litego metalu i pozwolić, by w niej zastygło. Forma sprawia, że na gładkiej powierzchni szkła pojawiają się regularne, romboidalne kształty, które pięknie rozpraszają światło.
 

Firenze 1993

Projektant: Ettore Sottsass

Lampa „Florencja” jest produkowana ręcznie, z ręcznie wytwarzanego i formowanego, barwionego szkła. Składa się z kilku przejrzystych kryształowych dysków różnej wielkości i spłaszczonych, szklanych kul w odcieniach miodu. Klasyczna, efektowna praca znanego włoskiego designera.
 
„Kiedy wyobrażamy sobie rzeczy ze szkła, odczuwamy szczególny rodzaj emocji: widzimy światło i barwy, których nie da się dotknąć. Aż nagle, niepodziewanie, one stają się rzeczywiste, ale wciąż nie możemy ich dotknąć, bo spoczywają w czymś ulotnym, niedotykalnym, co żyje tylko w naszej wyobraźni. To niezwykle poruszające doznanie”. Ettore Sottsass

Fungo 1956

Bezbłędny design projektanta Massimo Vignelli cechuje poezja koncepcji i mistrzowskie użycie technik przetwarzania szkła. Precyzyjne jak graficzne symbole, jego prace rozpoznawalne są natychmiast w kolekcjach muzeów designu oraz w publikacjach na całym świecie. Proste „grzybki” Vignellego w 1956 r. otrzymały nagrodę „Compasso d‘Oro” za design.
 

Nastri 1960

Trzeba było mocy ognia i cudownych rąk mistrzów szklarskich Venini, by nadać kształt temu żywiołowi szkła. Stylowa, klasyczna lampa, kojarząca się z art deco, wlewa życie w każde architektoniczne otoczenie. Żyrandol pięknie jarzy się światłem, choć lampa jest bardzo prosta, „męska” – żadnych ozdób; światło jest najważniejsze! Świetnie wygląda nieduża lampa stołowa: prosty walec z kryształowego szkła, bardzo nowoczesny i atrakcyjny – aż trudno uwierzyć, że to wzór z 1960 r.
 

Tappeto Volante 1985

„Latający Dywan” to wisząca lampa o prostej formie, a jednak niezwykle efektownej: falujący pod sufitem prostokąt tworzą identyczne, wąskie szklane elementy. Ich wygięcie sprawia, że światło też zdaje się falować, być w ciągłym ruchu. Lśniąca ponad głowami szeroka, szklana smuga przywodzi na myśl baśniowy latający dywan, który bezgłośnie podąża w nieznanym nikomu kierunku...
 

Triedri 1960

Seria lamp Triedri powstała w latach 1958-1960. Formowanie szkła uznano za wyjątkowo dekoracyjne, innowacją był też fakt, że cała lampa emanowała wciąż zmieniającym się światłem, które na zewnątrz ma czysto krystaliczny, a we wnętrzu lekko bursztynowy odcień. To prosta lampa w stylu art deco, z masywnego, transparentnego i lekko barwionego szkła, którego lita masa odbija światło jak oszlifowany diament. Szlachetna i wyszukana w swojej prostocie: idealna do supereleganckich wnętrz.
 

Edi – Edi model one 2014

Projektant: Alberto Biagetti
 
Firma Venini na nowo odkryła żarówkę, gdy desiner Alberto Biagetti zajął miejsce Thomasa Alvy Edisona, dając światu własną, osobistą interpretację tego – być może jedynego – przedmiotu, który rzeczywiście przyniósł ludzkości szczęście.
 
„Jestem pewien, że żarówka to najbardziej spektakularne odkrycie, jakiego kiedykolwiek dokonano. Maleńkie promyki światła, chronione przez kulę ze szkła, pozwoliły nam, dzięki jednemu pstryknięciu palca, bezpiecznie wędrować w ciemnościach. Uczyniły nasze dni dłuższymi, dały nam ciepło, nadały też przyjaźniejszy i bardziej atrakcyjny wygląd wszystkiemu wokół.
 
„Edi” to kolekcja lamp pomyślana i zaprojektowana jako prawdziwe, świecące żarówki. Źródło światła, jakim tradycyjnie jest żarówka, zwykle wypełnia wnętrze klosza. W tym projekcie jednak to ono jest najważniejsze: zostało zmienione w unikalne dzieło sztuki ze szkła. Połączenie szkła z wielokolorowym trzpieniem wewnątrz nadaje ciepłe tony ledowemu światłu”. Alberto Biagetti
 
Kolekcja Edi to bardzo proste i nowoczesne lampy: połączenie ciepłego w odcieniu metalu z doskonałym gatunkowo szkłem, którego niczym już nie trzeba osłaniać. Lampa jest piękna nawet gdy jest zgaszona. Możemy wtedy podziwiać jej smukły kształt, doskonałość materiału i prostotę pomysłu, obserwując zamknięte w szklanej kapsule kolorowe pręty – współczesnych następców dawnego żarnika. Zapalona, świeci ciepłym, złotawym światłem, dzięki barwom trzpienia zamkniętego we wnętrzu szklanej bańki – światłem zupełnie innym niż zimny zwykle blask żarówek ledowych.
 
 
 

Valiero 2012

Podstawowy, kwadratowy moduł tej lampy przypomina masywne luksfery – z tą różnicą, że szkło jest wyśmienitej jakości, a powierzchnie boczne nie są proste. Wygięcia i załamania widzimy też na powierzchni szklanych bloków, szkło dodatkowo ma fakturę, która przypomina drobne kręgi na wodzie.
Naprzemienna matowość i przejrzystość użytego w produkcji szkła sprawia, że światło przepływa przez nie w niezwykły, żywy sposób – lampa z każdej strony wgląda inaczej. Można z elementów Valiero budować „okna” lub „ściany”, a lampy podłogowe przypominają nowoczesne rzeźby. Niezwykle dekoracyjny efekt przy, na pozór, bardzo prostym elemencie wyjściowym.
 
 
 
 
 
 
 
„Prosty kształt kwadratu odmienia powtarzająca się sekwencja lekko wygiętych powierzchni. Do jego stworzenia użyłem weneckiego szkła. Powstała „fala z duszą”, którą tworzy powtarzalność elementów i ich reakcja na światło.
A przy tym, prostota geometrii wyjściowego kwadratu zostaje zachowana.
„Fala z duszą” pozwala na dowolne kombinacje ilości elementów i sposobów ułożenia wypukłości, co pozwala lampę w rozmaity sposób kształtować i odmieniać”.


Tadao Ando
 
 

Aztec 1985

Lampa ma kształt schodkowej piramidy, odwróconej szczytem ku dołowi. Światło jest filtrowane przez trzy poziomo ułożone warstwy prostokątnego, karbowanego szkła. Bardzo efektowny model o prostym, geometrycznym kształcie. Dobry przykład elegancji i luksusu reprezentacyjnych wnętrz z lat 80.
 
 
 
 
 
 
 
 
x



top
X
 
[: :]
X
X