VENINI ARTLIGHT – lampy stworzone przez mistrzów
by VENINIBalloton Lamp 2014 – lampa stołowa
Proces formowania tej lampy to jeden z najbardziej fascynujących przykładów sztuki ręcznego wyrabiania szkła artystycznego w Murano. W najważniejszej fazie tego procesu mistrz szklarski musi z wielką precyzją wydmuchać gorące szkło w specjalną formę z litego metalu i pozwolić, by w niej zastygło. Forma sprawia, że na gładkiej powierzchni szkła pojawiają się regularne, romboidalne kształty, które pięknie rozpraszają światło.Firenze 1993
Projektant: Ettore SottsassLampa „Florencja” jest produkowana ręcznie, z ręcznie wytwarzanego i formowanego, barwionego szkła. Składa się z kilku przejrzystych kryształowych dysków różnej wielkości i spłaszczonych, szklanych kul w odcieniach miodu. Klasyczna, efektowna praca znanego włoskiego designera.
Fungo 1956
Bezbłędny design projektanta Massimo Vignelli cechuje poezja koncepcji i mistrzowskie użycie technik przetwarzania szkła. Precyzyjne jak graficzne symbole, jego prace rozpoznawalne są natychmiast w kolekcjach muzeów designu oraz w publikacjach na całym świecie. Proste „grzybki” Vignellego w 1956 r. otrzymały nagrodę „Compasso d‘Oro” za design.Nastri 1960
Trzeba było mocy ognia i cudownych rąk mistrzów szklarskich Venini, by nadać kształt temu żywiołowi szkła. Stylowa, klasyczna lampa, kojarząca się z art deco, wlewa życie w każde architektoniczne otoczenie. Żyrandol pięknie jarzy się światłem, choć lampa jest bardzo prosta, „męska” – żadnych ozdób; światło jest najważniejsze! Świetnie wygląda nieduża lampa stołowa: prosty walec z kryształowego szkła, bardzo nowoczesny i atrakcyjny – aż trudno uwierzyć, że to wzór z 1960 r.Tappeto Volante 1985
„Latający Dywan” to wisząca lampa o prostej formie, a jednak niezwykle efektownej: falujący pod sufitem prostokąt tworzą identyczne, wąskie szklane elementy. Ich wygięcie sprawia, że światło też zdaje się falować, być w ciągłym ruchu. Lśniąca ponad głowami szeroka, szklana smuga przywodzi na myśl baśniowy latający dywan, który bezgłośnie podąża w nieznanym nikomu kierunku...Triedri 1960
Seria lamp Triedri powstała w latach 1958-1960. Formowanie szkła uznano za wyjątkowo dekoracyjne, innowacją był też fakt, że cała lampa emanowała wciąż zmieniającym się światłem, które na zewnątrz ma czysto krystaliczny, a we wnętrzu lekko bursztynowy odcień. To prosta lampa w stylu art deco, z masywnego, transparentnego i lekko barwionego szkła, którego lita masa odbija światło jak oszlifowany diament. Szlachetna i wyszukana w swojej prostocie: idealna do supereleganckich wnętrz.Edi – Edi model one 2014
Projektant: Alberto BiagettiValiero 2012
Podstawowy, kwadratowy moduł tej lampy przypomina masywne luksfery – z tą różnicą, że szkło jest wyśmienitej jakości, a powierzchnie boczne nie są proste. Wygięcia i załamania widzimy też na powierzchni szklanych bloków, szkło dodatkowo ma fakturę, która przypomina drobne kręgi na wodzie.Naprzemienna matowość i przejrzystość użytego w produkcji szkła sprawia, że światło przepływa przez nie w niezwykły, żywy sposób – lampa z każdej strony wgląda inaczej. Można z elementów Valiero budować „okna” lub „ściany”, a lampy podłogowe przypominają nowoczesne rzeźby. Niezwykle dekoracyjny efekt przy, na pozór, bardzo prostym elemencie wyjściowym.
A przy tym, prostota geometrii wyjściowego kwadratu zostaje zachowana.
„Fala z duszą” pozwala na dowolne kombinacje ilości elementów i sposobów ułożenia wypukłości, co pozwala lampę w rozmaity sposób kształtować i odmieniać”.
Tadao Ando
Aztec 1985
Lampa ma kształt schodkowej piramidy, odwróconej szczytem ku dołowi. Światło jest filtrowane przez trzy poziomo ułożone warstwy prostokątnego, karbowanego szkła. Bardzo efektowny model o prostym, geometrycznym kształcie. Dobry przykład elegancji i luksusu reprezentacyjnych wnętrz z lat 80.x