• Zaloguj się
  • Szuflada


Produkt został dodany
do ulubionych w szufladzie!

FUNKCJONALNE WNĘTRZA Z DREWNIANYM AKCENTEM

by ManiaUrządzania
 
Wybór motywu, który podkreślałby naturalny charakter wnętrza i jednocześnie tworzył ciepłą i relaksującą atmosferę w pomieszczeniu, stanowi zawsze nie lada wyzwanie. Architekci mają do wyboru wiele materiałów, jednak często wykorzystują w tym celu drewniane elementy. Drewno łączy w sobie walory estetyczne i ciepłą barwę, które są niezwykle pożądane we wnętrzach, a umiejętny dobór gatunków pomaga wydobyć charakter pomieszczenia. Przedstawione poniżej projekty – biurowiec Phoenix Brewery w Londynie, Miejskie Muzeum w belgijskim Mechelen oraz Agencja Ochrony Środowiska w Brukseli, są tego najlepszym przykładem.

Przyjemność dla oka i ucha

Phoenix Brewery, fot. Kilian O'Sullivan
 
Phoenix Brewery to zaadaptowane na biura pomieszczenia dawnego wiktoriańskiego magazynu w zachodnim Londynie, będące dotychczas siedzibą wytwórni płytowej Chrysalis Records. Rzeźbiarska konstrukcja z drewna jest głównym elementem, który przykuwa wzrok osób wchodzących do atrakcyjnego wnętrza tego budynku biurowego. Dzięki wykorzystaniu paneli z bejcowanego drewna tulipanowca, recepcja pełni nie tylko funkcjonalną, ale też dekoracyjną funkcję.
Phoenix Brewery, fot. Kilian O'Sullivan
 
Realizując projekt przebudowy budynku, architekci z pracowni Stiff+Trevillion chcieli maksymalnie wykorzystać jego potencjał. Postawili też na prostą, industrialną estetykę. Zdecydowano zachować oryginalny charakter fasady Phoenix Brewery, a dzięki wykorzystaniu drewna tulipanowca amerykańskiego jej wnętrze zmieniło się w oryginalną przestrzeń biurową. Nieatrakcyjną klatkę schodową ukryto w intrygującej konstrukcji recepcji, którą ulokowano pod zadaszeniem istniejącego podwórza. We wnętrzu zdominowanym przez twarde nawierzchnie, drewniane elementy pochłaniają dźwięki w budynku. W rezultacie akustyka często odwiedzanego miejsca, jakim jest recepcja, jest przyjemna i umożliwia prowadzenie prywatnych rozmów.
Phoenix Brewery, fot. Kilian O'Sullivan
 
Wizytówką Phoenix Brewery jest przeszklone wejście, które odsłoniło wewnętrzną część nowego, metalowego poszycia dachu. Aby wpuścić do wnętrza światło dzienne, zamontowano przeszklenia dookoła obrysu podwórza, na styku z istniejącym budynkiem. Biura wytwórni Chrysalis Records przeniesiono na górne kondygnacje. Dzięki takiemu rozwiązaniu stworzono bardziej okazałe wejście oraz przestrzeń, w której mogą odbywać się nieformalne spotkania.
Phoenix Brewery, fot. Kilian O'Sullivan
 
„Na początku wiedzieliśmy tylko, że chcemy wyłożyć podłogi drewnem liściastym” – wyjaśnił architekt Andrew Trevillion. Po dalszych analizach stwierdził, że drewno tulipanowca amerykańskiego będzie najlepszym rozwiązaniem. Znał ten gatunek drewna, chociaż nigdy wcześniej z nim nie pracował. Teraz przyznaje, że będzie wykorzystywać go w przyszłości. Bardzo spodobała mu się jego jasna, niemal jednolita barwa i duża podatność na barwienie. Drewno tulipanowca we wnętrzach Phoenix Brewery zostało zabejcowane na jasnobrązowy kolor i zabezpieczone przeciwpalnym środkiem. „Jednym z kluczowych argumentów za wykorzystaniem tego gatunku drewna był fakt, że z tulipanowca można wykonać »krawędzie, które można przyciąć z dużą precyzją«. Było to istotne, ponieważ krawędzie są niezwykle ważnym elementem, decydującym o powodzeniu rzeźbiarskiej konstrukcji recepcji” – dodał Trevillion.
Phoenix Brewery, fot. Kilian O'Sullivan
 

Kontrastowa elegancja

Mechelen Museum, fot. Frederik Vercruysse
 
Hof van Busleyden to jeden z najpiękniejszym budynków w Mechelen, flamandzkim mieście położonym w połowie drogi miedzy Brukselą i Antwerpią. Rezydencja, wyróżniająca się delikatnym wzorem cegieł i fasadą z piaskowca, została zbudowana dla Hiëronymusa van Busleydena, wybitnego humanisty, przyjaciela Erazma z Rotterdamu. Miejskie Muzeum wprowadziło się do budynku w 1938 roku. W 2009 roku zatwierdzono projekt renowacji budynku, który przewidywał jego rozbudowę i modernizację. Prace w ramach pierwszego etapu projektu zakończono pod koniec 2013 roku.
Mechelen Museum, fot. Frederik Vercruysse
 
Po wejściu do muzeum, odwiedzający przechodzą przez wielką salę, w której znajduje się muzealna recepcja. Idąc dalej, oczom zwiedzających ukazują się wspaniałe schody, które kierują ich do nowych, podziemnych pomieszczeń. Architekci David Driesen z pracownic dmvA architects i Hans Le Compte ze studia HLCr architects chcieli nadać monumentalnym schodom wrażenie elegancji i lekkości. Dlatego stworzyli niezwykle kontrastowe połączenie białych ścian z powierzchniami wykończonymi białym dębem amerykańskim.
Mechelen Museum, fot. Frederik Vercruysse
 
„Górną część schodów pomalowano na biało, a ich dolną część i zewnętrzne powierzchnie poręczy wykończono panelami z białego dębu amerykańskiego, co nadało im odważną, nowoczesną stylistykę”
– wyjaśniają David Driesen i Hans Le Compte.
Mechelen Museum, fot. Frederik Vercruysse
 
Drugi bieg schodów, który prowadzi odwiedzających do nowo dobudowanej, podziemnej części budynku, został w całości, włącznie z podłogą i podestami, wykończony białym dębem amerykańskim. Dębowa okładzina tworzy we wnętrzu ciepłą i spokojną atmosferę. Dyskretne, cienkie białe balustrady schodów w ciekawy sposób podkreślają drewniane powierzchnie.

Ruchome aranżacje

Agencja Ochrony Środowiska w Brukseli mieści się w największym w Europie pasywnym budynku biurowym. Jest on usytuowany w Tour & Taxis – postindustrialnej części Brukseli. Ten wyrazisty budynek oddany do użytku w 2014 roku stał się symbolem rozpoczęcia nowego, zrównoważonego programu rewitalizacji okolicy. Autorami projektu, w którym zastosowano najnowsze technologie w dziedzinie wydajności energetycznej jest holenderska pracownia architektoniczna Cepezed.
Agencja Ochrony Środowiska, fot. Leon van Woerkom
 
Nowe biura otacza wysokie na siedem pięter, centralne atrium przykryte charakterystycznym półokrągłym dachem, przez co obiekt zaczęto żartobliwie nazywać „tosterem”. Zapewnia on doświetlenie wnętrz naturalnym światłem w ciągu dnia. Dookoła atrium biegnie duża, drewniana klatka schodowa, która łączy się na piętrach z rzędem otwartych balkonów. Stanowi ona przedłużenie otwartych loży w przylegającej do niej sali koncertowej. Oprócz 415. kolorowych siedzeń i drewnianej podłogi znajduje się w niej najbardziej zaawansowany sprzęt audiowizualny. Z górnych pięter budynku roztacza się piękny widok na panoramę Brukseli.
Przez niemal całą szerokość centrum informacyjnego agencji biegnie ażurowe przepierzenie ze szczeblin wykonanych z wiśni amerykańskiej. Wysokie na prawie trzy metry fornirowane listwy zamontowano pionową krawędzią do podstawy wykonanej z litego drewna. Niektóre z nich pomalowano, a każdy kolor symbolizuje jedną dziedzinę nauki o środowisku, którą zajmuje się agencja. Wydawane przez agencję publikacje wyeksponowano na półkach z litego drewna wiśni amerykańskiej, wkomponowanych w przepierzenie.
Agencja Ochrony Środowiska, fot. Leon van Woerkom
 
Na różnych piętrach budynku agencji rozmieszczono około 900 m² przesuwanych drewnianych ścianek działowych, zaprojektowanych przez Nathalie Daele, architektkę agencji. Wszystkie z nich wykonano z wiśni amerykańskiej, a ich aranżacja pomaga wyznaczyć indywidualne miejsca pracy w biurze, którego większą część zajmuje otwarta przestrzeń. Głęboki kolor wiśni emanuje ciepłem i kontrastuje z bielą i jasnymi szarościami betonowych posadzek i stropów.
Agencja Ochrony Środowiska, fot. Leon van Woerkom
 
W zależności od planu piętra, architektka zręcznie połączyła wysokie, żaluzjowe ścianki działowe z dolnymi panelami z litego drewna. Światło słoneczne wlewa się z atrium do wnętrza biur przez ażurowe ścianki, doświetlając cały budynek. Za panelami z litego drewna wiśni amerykańskiej ukryto funkcjonalne elementy, m.in. wieszaki na ubrania i kserokopiarki. Ścianki działowe i żaluzjowe przepierzenia uzupełniają się, aby nadać każdej części biura inny charakter i tożsamość.

Dodatkowe informacje:

Tulipanowiec amerykański

Tulipanowiec amerykański (Liriodendron tulipifera) to gatunek drewna, który szturmem podbija branżę designu. W ramach projektu „The Wish List” z tulipanowca wykonano temperówki dla Normana Fostera, który był pod wrażeniem „niezwykle jasnego odcienia drewna i rysunku słojów przypominającego marmur”. Drewno bielu tulipanowca amerykańskiego ma kolor kremowobiały i może zawierać delikatne barwne smugi, zaś drewno twardzieli może mieć kolor od jasnożółto-brązowego po oliwkowy. Pod wpływem światła słonecznego oliwkowy kolor może zmienić barwę na brązową. Mimo swojej stosunkowo niewielkiej wagi i miękkości tulipanowiec amerykański ma doskonałe właściwości mechaniczne, a jego stosunek wytrzymałości do wagi jest bardzo wysoki.

Biały dąb amerykański

Biały dąb amerykański to gatunek drewna często importowany przez producentów mebli, podłóg i stolarki ze względu na jednolitą barwę oraz dostępność kantówek i forniru z tego surowca. Jego drewno jest twarde i ciężkie, wykazuje średnią odporność na gięcie i zgniatanie. Stanowi także bardzo dobry materiał do gięcia po obróbce hydrotermicznej. Amerykański biały dąb może być stosowany na zewnątrz budynków bez konieczności jego zabezpieczania. Drewno bielu białego dębu amerykańskiego jest koloru kremowo-brązowego, a drewno twardzieli ma barwę od jasno- do ciemnobrązowej. Ma najczęściej prosty układ włókien, o średnio szorstkiej lub chropowatej strukturze. Biały dąb amerykański ma długie promienie rdzeniowe, dzięki czemu rysunek jego włókien jest bardzo oryginalny i atrakcyjny.

Wiśnia amerykańska

Wiśnia amerykańska to wysokiej klasy drewno z jasnokremową bielą oraz wyrazistą czerwonobrązową twardzielą, która ciemnieje w wyniku starzenia się drzewa. Drewno to charakteryzuje się drobnym, jednolitym usłojeniem o prostych włóknach oraz gładką strukturą. Gatunek ten zdobył popularność ze względu na subtelny rysunek słojów i ciepłą kolorystykę. Wiśnia amerykańska ma szeroką gamę zastosowań w produktach, takich jak stolarka architektoniczna, meble, szafki kuchenne, podłogi oraz instrumenty muzyczne. Jest to drewno o średniej gęstości i dobrze poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej. Posiada średnią wytrzymałość i odporność na obciążenia dynamiczne.
 
AHEC
Od ponad 20 lat Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) zajmuje się promocją amerykańskiego drewna liściastego w Europie i z powodzeniem buduje unikalną i kreatywną markę wszystkich jego gatunków. Wspierając tak nowatorskie projekty jak „The Invisible Store of Happiness” przedstawiony na tegorocznym Clerkenwell Design Week, czy też „The Wish List” zaprezentowany na Festiwalu Designu w Londynie w 2014 r., AHEC zwraca uwagę na wszechstronne zastosowanie amerykańskiego drewna liściastego i przedstawia ciekawe źródła inspiracji. www.americanhardwood.org
x



top
X
 
[: :]
X
X